Poveștile sunt foarte importante în dezvoltarea copiilor și au fost identificate mai multe efecte benefice pe care acestea le au începând de la vârste foarte mici. Printre acestea se numără stimularea gândirii, imaginației și limbajului, observarea emoțiilor proprii și ale altora, precum și formarea valorilor. Acestea fiind spuse, poveștile trebuie să fie adaptate vârstei și capacității de înțelegere pentru a avea efectele dorite.
Cursurile mele bazate pe povești sunt ideale pentru copiii mai timizi, acestea reprezentând un canal prin care se pot deschide mai ușor și o lume în care se simt în siguranță. Pentru un plus de dinamism, utilizam mai multe modalități de transmitere a poveștilor, de la cărți și benzi desenate, la pick-up, diafilme și videoproiector. Acestea ne oferă posibilitatea să explorăm poveștile în moduri diferite: auditiv, vizual, chiar și interactiv. Valorificăm lumea poveștilor cu adevărat nu doar împărtășind povești, ci și analizându-le și oferind părerile noastre despre întâmplările relatate. Împreună vom extrage valorile morale și vom discuta despre personaje și deciziile lor.
Magia poveștilor
(pentru copii de 4-5 ani)
Prezentare generală
Cursul a fost special creat pentru grupa de vârstă 4-5 ani, această vârstă fiind momentul potrivit pentru a introduce copiilor povești mai lungi, mai complexe, cu o succesiune surprinzătoare de acțiuni și consecințe. Scopul principal este crearea unui mediu relaxant, pozitiv și interactiv, care încurajează interacțiunea socială și capacitatea copiilor de concentrare. Accentul este pus mai puțin pe analizarea poveștilor și mai mult pe utilizarea lor ca bază pentru activități prin care cei mici își dezvoltă răbdarea, atenția, precum și abilitățile de a urmări un fir narativ și de a extrage învățături morale. Programa include și poezii, acestea fiind un vehicul excelent la această vârstă pentru a le provoca memoria.
Jocurile, pe de altă parte, oferă platforma ideală pentru a învăța să respecte diferite reguli, să-și aștepte rândul, să împartă și să interacționeze cu alți copii. Pentru cei mici la fel de importantă este bucuria poveștilor în sine, frumusețea lumilor fantastice, ideile și situațiile noi pe care le prezintă, precum și diversitatea personajelor, de aceea am ales să centrăm întregul curs în jurul lumii magice a poveștilor.
Obiective
– încurajarea atenției, răbdării și puterii de concentrare, fiind provocați să asculte o poveste fără suport video, să urmărească ilustrații, să-și aducă aminte ordinea acțiunilor sau alte detalii legate de firul narativ;
– dezvoltarea vocabularului, a creativității și expresivității limbajului oral;
– dezvoltarea abilităților de socializare, a empatiei și aplicarea valorilor morale extrase din povești într-un alt context social;
Povești în jurul lumii
(pentru copii de 6-8 ani)
Prezentare generala
Acest curs este dedicat copiilor cu vârste între 6 și 8 ani, fiind centrat în jurul comunicării și exprimării libere. Copilăria și poveștile sunt strâns legate în atât de multe culturi încât am văzut oportunitatea de a împărtăși copiilor povești din diferite colțuri ale lumii. Acestea le vor da posibilitatea să identifice aspecte culturale comune și să reinterpreteze firele narative. Într-un mediu sigur, în care părerile lor vor fi valorizate, copiii vor fi motivați să-și exprime și să-și susțină ideile. Când o diferența de opinii este abordată pozitiv, devine interesant să afli ce cred alții și ușor de acceptat că oamenii pot avea viziuni diferite. Îi vom provoca pe cei mici să-și imagineze și să creeze propria lor poveste prin jocuri și activități de grup și individuale. Fie că li se oferă câteva personaje în jurul cărora vor crea o întâmplare sau că le este prezentată o prima scenă de la care ei vor continuă propriul fir narativ, scopul este să dea frâu liber imaginației.
Obiective
- Îmbunătățirea capacității de exprimare liberă a opiniilor (copiii sunt încurajați să ia cuvântul, să adreseze întrebări și să accepte păreri diferite);
- Îmbunătățirea calitățîi comunicării între copii ( copiii au ocazia să interacționeze și să relaționeze cu alți copii, să descopere câte lucruri au în comun și că diferențele ii fac speciali);
- Stimularea dorinței de cunoaștere, a curiozității și imaginației, provocarea creativității;
- Extinderea culturii generale prin prezentarea de povești din diferite medii cuturale;
Bibliografie orientativă
În rândurile următoare vă oferim o perspectivă asupra bibliotecii noastre de resurse (cărți, discuri de vinil, diafilme și filmulețe) din care vom selecta lecturile și materialele potrivite. Vom ține cont în primul rând de grupa de vârstă, pentru un conținut adecvat, dar și de interesele și preferințele participanților.
Magia poveștilor
Povești:
- frații Grimm (Scufița roșie, Crăiasa albinelor, Prințul fermecat etc.)
- H. C. Andersen (Rățușcă cea urâtă, Degețica, Crăiasa zăpezii, etc.)
- Ion Creangă (Punguță cu doi bani, Ursul păcălit de vulpe, etc.)
- Petre Ispirescu (Sarea în bucate, Prâslea cel voinic și merele de aur)
- Charles Perault (Frumoasa din pădurea adormită, Cenușăreasa, Motanul încălțat, etc.)
Poezii:
- Emilia Plugaru (“Rățușcă cea curioasă”, “Iarna bate pe la uși”, “Cuibul”, etc.)
- Otilia Cazimir (Țânțarul și avionul, Motănaș-Motănel, Cine-i oare?, etc.)
- George Topârceanu (Șomerul, Din tren)
- Elena Farago (De ziua mamei, În ziua de Paști, Un gând)
- Povești de frații Grimm (Scufița roșie, Crăiasa albinelor, Prințul fermecat, etc.)
- Povești de H. C. Andersen (Rățușcă cea urâtă, Degețica, Crăiasa zăpezii, etc.)
- Povești de Ion Creangă (Punguță cu doi bani, Ursul păcălit de vulpe, etc.)
- Povești de Petre Ispirescu (Sarea în bucate, Prâslea cel voinic și merele de aur)
- Povești de Charles Perault (Frumoasă din pădurea adormită, Cenușăreasa, Motanul încălțat, etc.)